יום שני, 20 באפריל 2015

הגיגים על מקצוע המידענות

מקצוע המידענות בעולם האקדמיה נתפס כמקצוע שצמח מתוך מקצוע הספרנות המסורתי מצד אחד, וכמקצוע חדש השייך לעולם המידע המקוון (דיגיטלי) מצד שני. למה מתוך ספרנות? היות ותפקידם של ספרנים היה לשמר מידע, וגם עליהם הייתה מוטלת מלאכת אחזור המידע, הם היו ממפתחים ומקטלגים ויודעים היכן למצוא את המידע לאחר שאחסנו אותו. מצד שני יש הטוענים שמידענות הוא מקצוע המתאים לעידן המידע - עידן שבו אנשם לא מצליחים להשתלט על כמות המידע הבלתי נגמרת הקיימת בכל מקום וברשת בפרט. 
 
תחילה חשוב לי להבהיר שכל אחד מאיתנו הוא מבצע פעולות מידעניות בשגרת היום יום שלו. לא מאמנים לי? קמתם בבוקר וגיליתם שהעין שלכם נפוחה. האם אתם ישר קובעים תור לרופא? טוב חלקיכם כן, אבל חלק גדול מאיתנו, ואני נמנה עליהם, ניכנס לאינטרנט ונחפש מידע על עין נפוחה. 

לפי המומחים כאן מתעוררת בעיה לבעיה. משום שיש המון מידע באינטרנט. ולא כל אחד יכול לסנן את המידע הזה. ולדעת האם הוא אמין או לא. האמת? אני לא בטוח שאני מסכים עם זה. אני חושב שמשתמשים ממצועים באינטרנט יכולים פחות או יותר להבין האם הם נמצאים באתר מקצועי שמספק להם את המידע שהם צריכים והם יכולים לסמוך עליו, או שמדובר בפורום חובבני. אבל זה נכון שיש היום גם לא מעט אנשים שלא ידעו להבדיל וכאן קיימת אחת מיני רבות מהסכנות שטומנת לנו הרשת. 

כפי שאתם מבינים, במקרים כאלו מידען שיכול לזהות את אמינות הדברים באתר על ידי הצלבתם למשל עם מידע מאתרים שהוא יודע שהם אמינים. או הצלבה עם מאמרים ממאגרי מידע מקצועיים שיכולים לשפוך אור על הנתונים שהתקבלו מאתר רנדומלי ולדעת האם יש אמת בדברים. 

יותר מזה! אחד הדברים שהכי מזוהה עם מקצוע המידענות הוא זמן! כן כן, זמן. מדוע? כאשר נזקקים למשל להרכיב פרופיל חברה. מי זקוק לזה? הרבה מאוד אנשים. למחלקות שיווק שנמצאות כל הזמן במלחמה עם המתחרים, מידע הכולל פרופיל חברה עדכני ומודיעין עסקי על החברה יכול להיות ממש אוצר. לכן, מי שלא מכיר את שיטות החיפוש, את העבודה עם מנועי החיפוש ומאגרי המידע השונים, יוכל להגיע לחלק מהמידע הרלוונטי ואולי אפילו להכל. אבל זה ייקח לו זמן. ללא שום ספק. אם אין זה תפקידו לאתר מידע אז זה יהיה יותר קשה. 

אני סמוך ובטוח שלמנהל השיווק או לאנשי שיווק בתפקידים השונים שאין זה מתוקף תפקידם לאתר מידע, הזמן שהם מבזבזים על איתור המידע הוא ממש יקר. בדיוק ברגעים האלה המתחרה יכול לצאת עם קמפיין חדש, שאם היה מישהו שמוצא את המידע הזה כמה רגעים קודם היה ניתן להיערך לכך ולצאת עם קמפין טוב יותר!

האם זה חוקי? כמידענים אנו לא משתמשים בשיטות "שחורות" לפי מה שמכנים אותן ברשת. אני מתכוון לפריצות והאקרים למינהם שזה ממש לא חוקי. מידענים לומדים כיצד לאסוף את "פירורי הלחם" כפי שמכנה את זה המרצה אמיר פליישמן. לומדים איפה ניתן למצוא מסמך שבטעות עלה לרשת, קובץ שמישהו לא שם לב שהעלה ועוד מידע כיוצא בזה על מנת להרכיב תמונה מודיעין כוללת

לכן, ססימה של לא מעט מידענים היא - אם זה שם אנו נמצא את זה! שזה לעניות דעתי מתייחס לאופן החוקי (אני מקווה :) ). 

אז גיליתי לכם עוד קצת לגבי מאיפה בא מקצוע המידענות וחלק מהדברים שהמידענות רלוונטית עבורם. כמובן שעוד אדון בזה בהמשך ואבחן את נושא המידענות למול מקצועות משיקים כגון שיווק וכתיבה (דברים שאני מתעסק בהם גם) וננסה להבין למה זה קשור והאם מידענות באמת מביאה תועלת לעוד עולמות מלבד עולם המידע לכשעצמו. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה